پروتئینی که بقای سلولهای بتا را افزایش می‌دهد

23 ژوئن 2017- دانشمندان پروتئین جدیدی را کشف کرده‌اند که میزان بقای سلولهای بتا را افزایش می‌دهد و می‌تواند راهی برای کاهش سرعت ابتلا به دیابت نوع 1 در حیوانات و انسان باشد.

محققان در سراسر جهان بر روی افزایش توده‌ی سلولهای بتا با روشهای مختلف و درمانهای جایگزینی سلولها مانند بازسازی سلولهای بنیادی تمرکز کرده‌اند.

حال یک تیم بین المللی از محققان به رهبری محققان دانشکده‌ی وین، در حال کار بر روی درمانهای اولیه برای حفظ جمعیت سلولهای بتای زنده، پروتئینی را کشف کردند که آنرا secretagogin نام گذاری نمودند، بنظر می‌رسد غلظت این پروتئین کلیدی تعیین کننده‌ی سرنوشت سلولهای بتا است، نتایج این تحقیق در مجله‌ی EMBO منتشر گردید.

درغیاب پروتئین secretagogin، برنامه‌ی سلولی که به خلاص شدن سلولهای بتا از زباله‌های سمی کمک می کند، دچار اختلال شده وهمین موضوع باعث مرگ این سلولها می‌شود. دانشمندان دریافتند که افزایش مصنوعی این پروتئین، عملکرد کامل مکانیسم‌های مذکور را که موجب بقاء سلولهای بتا و حفظ آنها می‌شود، تضمین می‌کند.

Secretagogin به عنوان یک محافظ بیولوژیک عمل می‌کند که سلولهای بتا را تجهیز می‌نماید تا از خود در برابر حملات مختلف و انباشت مواد زائد سمی محافظت کنند.

 محققان نشان دادند که در مدلهای حیوانی وهمچنین در سلولهای بتا‌ی انسانی استخراج شده از افراد مبتلا به دیابت نوع 1، غلظت secretagogin به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

این نتیجه نشان می‌دهد که با پیشرفت دیابت نوع 1، غلظت secretagogin به طور معکوس کاهش می‌یابد و همین مسئله منجر به بدتر شدن اوضاع می‌گردد.

محققان هم اکنون در حال جستجوی گیرنده‌ی هدف در جزایر پانکراس هستند تا بتوانند از طریق تحریک آن غلظت secretagogin را در سلولهای پانکراس در یک غلظت  پایدار حفظ کنند.

آنها در حال حاضر کاندیدی را برای این منظور یافته‌اند، این گیرنده یک پروتئین بین غشایی بنام TRPV1 است که بر روی  سطح سلولهای بتا بیان می شود.

هنگامیکه دانشمندان، پروتئین TRPV1را توسط کپسایسین تحریک نمودند (ترکیب طبیعی موجود در فلفل زرد و قرمز)، مقدار secretagogin بیشتری در سلولهای بتا تولید گردید. البته هنوز بسیار زود است که به افراد مبتلا به دیابت نوع 1 پیشنهاد کنیم که مقادیر بیشتری فلفل یا چیلی در رژیم غذایی خود برای تقویت و حفظ سلولهای بتا استفاده کنند.

محققان اعلام کردند که به مطالعات بیشتری برای پیگیری این اثرات و یافتن شواهد کافی نیاز دارند اما این یافته‌های اولیه هنوز هم بینش ارزشمندی در مورد درمانهای پیشگیرانه از دیابت نوع 1 ارائه می‌دهد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/beta-cell-survival-boosting-protein-could-slow-down-onset-of-type-1-diabetes-93602069.html